تآتر آماتور[1] انواع
تآتري را در برميگيرد كه هنرپيشگي شغل اصلي بازيگران آن نباشد. يعني
بازيگران از راه هنرپيشگي معاش خود را تآمين نكنند.
اين نوع تآتر در «تآتر عاشقانه»ي اشراف ريشه دارد. در قرن 19 ميلادي در تركيب جمعيت جامعه نياز مردم به تفريح و سرگرمي افزايش مييابد. به همين خاطر شماري، به ويژه در شهرها، گروهاي تآتري، تشكيل دادند تا در اوقات فراغت ِ خود بدان مشغول باشند.
تا قرن 20 ميلادي تآتر آماتور در خدمت امور اجتماعي بود. در آنها قبل از همه آثار خندهدار اجرا ميِشد و معمولا اين برنامهها به طور مشترك توسط انجمنهاي تآتر و رقص انجام ميگرفت.
چون اين انجمنها به ندرت خود سالني در اختيار داشتند، برنامهها در سالن بزرگِِ رستورانها برپا ميِشد.
برخلاف «تآتر مبتدي» سرپرست گروههاي تآتر آماتور به هيچوجه در پي معيارهاي آموزشي و هنري نبود. وي سعي داشت تا از سنت تآتر مردمي و دهقاني بهره گيرد. تآتري كه به مرور زمان عاطفي و مردمی شدهبود. اين نوع تآتر آماتور تا امروز نيز به عمر خود ادامه ميدهد.
امروزه در مجموعهي تآتر آماتور همچنين تآتر مدارس، تآتر پداگوژيک، تآتر بازنشستگان و غيره جاي دارند كه هريك در تداوم كار خويش به نحوي به تآتر حرفهاي سمتوسو ميگيرند. يا به عنوان «تآتر گروه ويژه اجتماعي» ارتقاع مييابند. زيرا اينها توانستهاند به مرور علائق و نيازهاي ويژه گروههايي چون بازنشستگان، زندانيان، بيكاران و امثالهم را عينيت و وضوح بخشند.
اتحاديه تآتر آماتور آلمان (BDAT) توانسته تاكنون 1200 گروه آماتور را به ثبت برساند. همچنين اتحاديه مجلهاي با عنوان «بازي و صحنه» به طور ماهانه انتشار ميدهد. ارائه دورههاي آموزشي براي بازيگران، سرپرست گروهها، برنامهگزاران، همكاران فني و ايجاد تماسهاي بينالمللي گروههاي تآتري آماتور و واسطه شدن در انعقاد قراردادهاي انتشاراتي آثار نمايشي از جمله فعاليتهاي اين مركز است.
[1] Amateurtheater
اين نوع تآتر در «تآتر عاشقانه»ي اشراف ريشه دارد. در قرن 19 ميلادي در تركيب جمعيت جامعه نياز مردم به تفريح و سرگرمي افزايش مييابد. به همين خاطر شماري، به ويژه در شهرها، گروهاي تآتري، تشكيل دادند تا در اوقات فراغت ِ خود بدان مشغول باشند.
تا قرن 20 ميلادي تآتر آماتور در خدمت امور اجتماعي بود. در آنها قبل از همه آثار خندهدار اجرا ميِشد و معمولا اين برنامهها به طور مشترك توسط انجمنهاي تآتر و رقص انجام ميگرفت.
چون اين انجمنها به ندرت خود سالني در اختيار داشتند، برنامهها در سالن بزرگِِ رستورانها برپا ميِشد.
برخلاف «تآتر مبتدي» سرپرست گروههاي تآتر آماتور به هيچوجه در پي معيارهاي آموزشي و هنري نبود. وي سعي داشت تا از سنت تآتر مردمي و دهقاني بهره گيرد. تآتري كه به مرور زمان عاطفي و مردمی شدهبود. اين نوع تآتر آماتور تا امروز نيز به عمر خود ادامه ميدهد.
امروزه در مجموعهي تآتر آماتور همچنين تآتر مدارس، تآتر پداگوژيک، تآتر بازنشستگان و غيره جاي دارند كه هريك در تداوم كار خويش به نحوي به تآتر حرفهاي سمتوسو ميگيرند. يا به عنوان «تآتر گروه ويژه اجتماعي» ارتقاع مييابند. زيرا اينها توانستهاند به مرور علائق و نيازهاي ويژه گروههايي چون بازنشستگان، زندانيان، بيكاران و امثالهم را عينيت و وضوح بخشند.
اتحاديه تآتر آماتور آلمان (BDAT) توانسته تاكنون 1200 گروه آماتور را به ثبت برساند. همچنين اتحاديه مجلهاي با عنوان «بازي و صحنه» به طور ماهانه انتشار ميدهد. ارائه دورههاي آموزشي براي بازيگران، سرپرست گروهها، برنامهگزاران، همكاران فني و ايجاد تماسهاي بينالمللي گروههاي تآتري آماتور و واسطه شدن در انعقاد قراردادهاي انتشاراتي آثار نمايشي از جمله فعاليتهاي اين مركز است.
[1] Amateurtheater
در مورد اين مطلب نظر دهيد